BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 13 November 2012

Hadis........:)

Assalamualaikum antum semua. Huh maaf la ana sejak kebelakangan ini jarang sekali update. Ish3 apa la nak jadi ngan ana nie. Ok lah ana nak kongsi satu hadis yang ana dapat dari majlis ilmu di kampung ana.

Daripada Abu al-’Abbas, Abdullah ibn Abbas ra, beliau berkata: Aku pernah duduk di belakang Nabi Muhammad SAW pada suatu hari, lalu Baginda bersabda kepadaku: Wahai anak! Sesungguhnya aku mahu ajarkan engkau beberapa kalimah: Peliharalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu. Peliharalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Apabila engkau meminta, maka pintalah dari Allah. Apabila engkau meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah. Ketahuilah bahawa kalau umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu manfaat kepadamu,  mereka tidak akan mampu memberikanmu manfaat kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukan untukmu. Sekiranya mereka berkumpul untuk memudharatkan kamu dengan suatu mudharat, nescaya mereka tidak mampu memudharatkan kamu kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukannya untukmu. Pena-pena telah diangkatkan dan lembaran-lembaran telah kering (dakwatnya).

Ana nak sampaikan disini kita hendaklah sentiasa percaya pada ketentuan allah. Islam sendiri bermaksud menyerah sepenuhnya kepada Allah. Jadi mari sama-sama kita muhasabah diri kita. Insyaallah kita memperoleh manfaat darinya. Insyaallah. 
ok lah jumpa dilain waktu. Assalamualaikum.

0 comments: