BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday 3 December 2012

Tenang ???

Assalamualaikum antum semua. Alhamdulillah kita masih lagi diberi peluang oleh tuan punya dunia ini untuk sekali lagi bersama dalam majlis ilmu untuk kali ini. Hihiihi. perasan lak ana. Cam jadi hos lak. Oklah antum semua sihat? In Syaa Allah ana doakan antum semua sihat disamping keluarga tercinta. Baiklah hari ini ana nak kongsi ilmu mengenai ketenangan. Jommmm

Ketenangan itu ibarat sebatang sungai ditengah-tengah hutan yang ditemui oleh seorang pengembara yang tersesat di dalamnya. Pengembara tersebut dapat mendengar dengan jelas kelembutan aliran sungai tersebut dan diiringi dengan bungi unggas yang berada di dalamnya. Perg berbunga-bunga ayat .Hihiih.
sebagaimana ketenangan menghayati alam semula jadi ciptaan Allah yang maha berkuasa, hati seorang manusia itu akan berasa tenang apabila dirinya sentiasa mengingati Allah.

Seseorang yang menuntut sebuah ketenangan menjadi seorang yang amat ambil berat terhadap kualiti hubungannya dengan Allah dalam setiap perkara yang berlaku.

Dia merupakan seorang yang sentiasa berhati-hati dalam memilih jalan makruf atau mungkar dalam hidupnya. Ketenangan hati yang diingininya mendambakan kata-kata yang bermanfaat, hanya mendengar perkara kebaikan, mata yang menjauhi daripada melihat perkara kemungkaran dan anggota badan yang sunyi dari melakukan maksiat.

Hasilnya, ketenangan yang dirasai dalam segenap diri dan jiwanya akan menatijahkan kerja dan implikasi yang sempurna dan sudah pasti dia akan berpuas hati dengan jalan benar yang diambil untuk mencari sebuah ketenangan.

Harap antum dapat mengambil pengiktibaran daripada ilmu yang telah ana sampaikan. In Syaa Allah kita amalkan dan sampaikan kepada saudara-saudara Islam kita yang lain. In Syaa Allah. Ana rasa cukup sekadar itu dulu, jika ana ada tersalah bahasa atau gelagat ana yang membuatkan antum semua kurang senang sewaktu membaca blog ana ini, ana menyusun sepuluh jari memohon maaf daripada antum semua.
In Syaa Allah ana harap antum dapat mengamalkan ilmu ini. Amin. Assalamualaikum

0 comments: