BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday 10 September 2012

Seni Berdakwah

Assalamualaikum antum semua. Maaflah lama ana tak update blog ni. Hari ini ana nak berkongsi sedikit ilmu mengenai dakwah.Usaha amar makruf dan nahimungkar perlu bermula dengan ilmu untuk mengetahui syarat-syarat yang perlu ada pada seseorang yang hendak melakukan amar makruf dan nahi mungkar. Selain beriman dan adil , seorang da'i mestilah memenuhi kriteria di bawah.
1. Berilmu
    Hendaklah mempunyai ilmu ,mengetahui batas dan tempat serta tetap dalam batas-batas ketentuan syariat. Tanpa ilmu , bagaimana seorang da'i mampu membezakan antara yang hak dan batil, benar dengan salah, baik dengan jahat

2. Warak
    Warak bermaksud melakukan sesuatu dengan mengetepikan kepentingan diri, kebanggaan peribadi dan dorongan hawa nafsu. Jangan ada tujuan dendam,benci pada pelakunya (benci hanya kepada kemungkaran yang dilakukan)dan lain-lain kepentingan peribadi atau agenda tersembunyi.

3. Akhlak yang baik
    Seorang da'i harus memiliki akhlak yang baik,lemah lembut,kasih sayang dan dapat menguruskan kemarahannya dengan baik. Akhlak merupakan daya tarikan yang memikat hati orang yang diseru. Inilah rahsia kejayaan rasulullah dalam misi amar maaruf dan nahi mungkar.

Ana harap dengan sedikit perkongsian ilmu ini dapatlah sama-sama kita lonjakkan paradigma kita agar kita dapat kebaikan di dunia dan akhirat. Insyaallah

0 comments: