BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 30 August 2012

3T Yang Berpuak Kini Akrab


Assalamualaikum. Huh penat  betul la .....  Maaflah ya, ana lambat update bloge ana nie. Banyak kerja yang perlu diuruskan. Alhamdulillah semua sudah siap. Hari ini ana nak kongsi sedikit ilmu berkaitan 3T. Mesti antum semua tertanya apa yang cuba ana maksudkan mengenai 3T.

Sesungguhnya kekuasaan dan kebesaran Allah dalam penciptaan manusia terlalu hebat. Manusia diciptakan oleh Allah dengan perbezaan dari semua segi meliputi fizikal, emosi, akal dan spiritual.
Dengan perbezan itulah kita berbeza sifat,karakter,mahupun tingkah laku."wahai manusia,sesungguhnya kami mencipta kamudaripada seorang lelaki dan seorang perempuan,serta menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak -puak supaya kamu saling berkenalan.Sesungguhnya orang yang paling mulia antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa. Sesungguhnya Allah maha mengetahui lagi maha mengenal" Surah AlHujurat ayat 13. Ayat ini menerangkan bahawa kita dijadikan penuh dengan kelainan supaya kita dapat berhubung dan saling mengenali antara satu sama lain.

T1=Taaruf
       Tak kenal maka tak cinta, begitulah bidalan yang selalu bermain dipemikiran kita.Dengan taaruf kita mampu berkomunikasi dan melayan seseorang berdasarkan sifat dan kesukaan orang tersebut. taaruf merupakan asas kehidupan kehidupan bermasyarakat.

T2=Tafahum
       Tafahum bermaksud saling memahami dan bermuafakat antara satu sama lain ke arah kebaikan dan kebajikan. Faham membawa kepada penyelesaian diri antaraa satu sama lain. lebih banyak kita mengenali diri seseorang kita akan lebih mengenali diri seseorang. Di sinilah akan wujud kemesraan dalam pergaulan.

T3=Taawum/membantu
       Setelah Taaruf pasti kemesraan dan kesefahaman akan timbul. Sesungguhnya Islam amat menggalakan umatnya supaya saling bantu membantu. Ini selaras dengan firman allah dalam Surah Al Maidah ayat 2.

Insyaallah dengan cara ini ukhwah sesama umat Islam akan lebih kukuh. Ana rasa hanya sekadar ini untuk kali ini. Assalamualaikum


0 comments: